Month: February 2011

45/365

Haku x update blog dua hari sbb letih melayan amoi2 bukit beruntong kat Nikonian Academy.

Amik kursus ‘Basic’ lagik. Gara2 nk ikut photographer gi Bali x lamer lagik. Baper banyak ‘lagik’ daaaa. *Ketawa.

Nikonian Academy, Kota Damansara

at the The Strands’ parking lot

44/365

Petang Khamis malam Jumaat, pas keje haku jalan-jalan kat KLCC Park jer. Sekodeng sunset bakang KL Tower sudahh. *Senyum.

Still playing with my 50mm f/1.8D lens. Memang x sesowai tuk gambar landscape.

KL City Center

KLCC Pond

43/365

Turun dari Bukit Jugra kelmarin (hari Wilayah), haku singgah menghirup udara pantai yg segar di Pantai Morib. Ya cik GB yg bertanye itu – ditengahari yg panas terik dan silau juger. *Senyum.

Morib Beach, Banting, Selangor, Malaysia

42/365

Selasa petang haku merempit ke Nikon Service Center, Berjaya Times Square. Antar dslr nk cuci sensor (dlm bodi) dek kerenah habuk2 dust gitu. Enam poh hinggit kalo x bawak warranty card.  Dem.

Salam kengkawan yg selalu sudi singgah2 jenguk2 komen2 blog haku yg merapu nih.

Sebenarnya hari ini rasa nak menulis curahat lagik tentang perilaku manusia. Haku nikan penyelidik sosial.. *Ketawa.

Korang faham x apa maksud “Datang Tak di Jemput, Pulang Perlu Di hantar?”.. Ini bukanlah jampi memanggil hantu atau syaitonn.. *Ketawa lagik.

Gambar2 dibawah sekadar hiasan semata2 oke.

Nikon Service Center, Berjaya Times Square, KL

Haku nak bahaskan pasal tetamu yg x reti bahasa. Maksudnya dah la datang x dijemput lepas tu bikin onar, tetamu macam ini sudah semestinya perlu di tunjuk pintu balik agar blah cepat-cepat. Tapi itu hanya perumpamaan je. Bukan haku suruh korang pi halau tetamu korang bila korang x suka.. kannnns. Kita sebagai masyarakat Islam perlu meraikan tetamu malah masyarakat lain pun amat meraikan tetamu tapi sebagai tetamu kita perlu sedar akan tindakan diri agar orang sekeliling berasa selesa bila kita bergaul dengan mereka. Tetamu memang perlu diraikan.. tapi yg x bestnya bila tetamu pijak kepala tuan rumah. Rasa nak bagi penampar cap gajah je kannns.. Tapi kena sabar itu bukan tindakan yg berhemah. Kita ada tamadun dan peradapan. Jangan buat perilaku dengan mengunakan kepala lutut ye.

fishermen

Sebagai tetamu perlulah menjaga adat dan perilaku. Dan yg paling penting menjaga hati tuan rumah. Apa yg haku nak tulis ni bukan nak mengaibkan orang atau menjatuhkan air muka orang tapi sebagai pengajaran agar kita x membuat kes yg sama seperti yg haku tuliskan itu. Jika ingin merapatkan siratulrahim perhubungan mesti dijaga dengan baiknya. Kalau dah sang tetamu dan sang tuan rumah macam “tak ngam” mesti ada perasaan x puas hati pada pihak tertentukan. Bila dah x puas hati mesti rasa x gembira jika berjumpa lagi. Bila x gembira mesti rasa jauh hati dan bila dah jauh hati mungkin hubungan siratulrahim pun akan jauhhh jugakan..

a good place to test your lens

Jadi, sebagai tetamu (yg makan cili dialah terasa pedasnya) apa yg x perlu korang buat kalau bertamu rumah orang :

Janganlah komen2 lagik kalo komen korang tak kuar2 dalam blog haku nih.
Itupown tak paham ker.. Kahh?
Baper kali mau cakap daaaa.. aiyooo

a great lens for the money, but not in production anymore

Farewell Lunch

Tengahari khamis, ader kawan nk banjer pizza sebab nak berenti keje dn migrate to Australia.

Korang letaklah gambar2 nih dlm Facebook korang. Haku xdok Facebook uoolss. *Ketawa.


Prabha on the right


all the engineers


a new special menu

melayann 2 tasiks dlm 1 hari memang meLesukan uools

Dari tasik di Taman Rekreasi Jemaluang, haku terus ke Tasik Chini.

Limpas bandar Pekan jer. Sibbaik x banjir.

Mule2 haku ikut tunjuk arah wak Garmin dan papan tanda mengala ke Kompleks  Pelancongan Tasik Chini. Tapi ‘tourist center’ tuh dh ditutup rupernyer. Hampehh.

Jadi, haku terus ke Tasik Chini Resort. Ditengah hutan rimba. Penoh dgn pelancong tempatan. Dan aweks2 jelitt juger. Kehh.

Dan ini bukan kolam tadahanns ye kengkawan. *Ketawa.

Tasik Chini, Pahang