90/365

Senin lepas haku cuti. Ade permasalahan dgn kete2 haku lah pulak. Boring dok umah, haku gi Danga Bay. Ingatkan nak tangkap gambar orkid2 jelita kat Taman Orkid Juita yg haku penah pegi dulu2. Tapi sungguh x haku sangka, buah cempedak dah jadik nangka. Taman Rumah Limas dan taman orkid (yg terbiar dan x terjage) x dibenarkan masuk pulak oleh budak polis kat situ. “Dah tutup,” katanye. Dem.

[+ halaman orkid juita ]
[+ rumah limas johor ]
[+ 11/365 ]

Rumah Limas Pontian

Lepas tuh haku jalan ikut pantai tuju ke tempat kapal2 layar yg mewah.

Danga Bay Park

Johor Baharu

‘ Johor ‘

45 thoughts on “90/365

  1. owh,nasik tambah:

    pasal bumbung limas/rumah bumbung limas.dulu mase zaman skolah teknik,zie blajar benda2 tu sume.satu hari kawan tiru exam pertengahan tahun zie.zie bg jawapan “bumbung limas”

    dia gi tulis dia punya jawapan

    “bumbung lipas”

    hai laaaaa….penat je bg tiru dia tapi dia silap dengar…

    1. Bumbung rumah Melayu sentiasa jenis condong untuk kesesuaian cuaca hujan panas tropika (tiada bumbung rata atau leper), dan ada dua kategori utama: gaya ‘bumbung panjang’ (atap pelana) dan keduanya ‘bumbung lima’ atau ‘limas’ (atap perisai).

      ‘Bumbung lima’ ialah jenis yang ada lima perabung (atau juga empat perabung bagai piramid untuk struktur ringkas seperti pondok wakaf). Lebih canggih lagi, ‘bumbung lima’ ini ditambah struktur segitiga di atasnya lalu dipanggil ‘limas’ (dari ‘lima emas’ karena suatu masa dulu hanya rumah orang berada atau pembesar yang berbumbung limas, dan mungkin mula digunakan semasa Kesultanan Johor-Riau).

      [+ wikipedia ]

  2. apa nak dibuat dgn tempat ni encik Me? sayang…terbiar. minggu sudah saya g main RC truck kat situ, lengang kosong. abang polis pun tak derk nak halau..

  3. en_me, komen td tu abaikan sbb tak delete emel org laen pulak😀

    Nape tak nmpk ikan dlm air tu???? kan best kalau nmpk ikan berenang-renang… hehehe

Comments are closed.