UANG INI NGGAK LAKU, PAK

Bulan lepas kan haku ke Batam. Haku ade bawak lebihan uang rupiah dari mQ yg penah ke Indon beberapa tahun lampau.

Di Batam haku dibgtau, uang 50 hibu rupiah lama (dari mQ) dah tak diperlakukan sebagai tunai lagik. Manalah haku tahu.

Teringat dulu masa tolong tukarkan mQ duit won Korea di Holiday Plaza Pelangi. Kedai money changer mamak Muslim pown sanggup menipu jugak erk. Dibaginye haku duit korea kuno yg dah tak laku juger. Dem.

Citer pasal duit rupiah 50 hibu yg baru pulak. Kat bakangnye ada gambar pura (kuil) di Tasik Beratan Bali pulak. Ooops.

Citer pasal nak ke Bali. Sumer barang kena check sendirik (macam biasa lohh).
Paperwork? Check.
Shots? Check.
Baseball cap, sunglassess, suar dalam corak suratkabar lama, tootbrush, and nervous excitement? Check.

Doa perjalanan jauh.

“Ya Allah aku berlindung denganMu dan selamatkanlah perjalananku dari segala musibah yang tidak diingini, jauhilah aku daripada mereka yg suka menipu, sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik Pelindung. Amin ya robbal alamin.”

Hummmmmm.

Indonesian Rupiah Fifty Thousand (RM 19.40)

Advertisements