UNDERSTANDING WAXING CRESCENT MOON

Senja kelmarin masa tembak2 kat KLCC, kbetulan ade bulan sabit dekat Tower yg tak menyala lampunye.

Tahukah anda, bayang2 pada bulan itu bukanlah bayang2 dari bumi kita. Tapi ianya bayang2 dari bulan itu sendiri. *Senyum.

Tahukah anda jugak, pasang surut ialah naik dan turunnya paras air laut akibat kesan putaran Bumi dan tarikan graviti Bulan. Pasang surut ini berlaku di kawasan pantai dan muara sungai, lazimnya dua kali pasang dan dua kali surut sehari. Waktu air pasang, air laut tenang dan kadang-kala mengalir ke hulu sungai sehingga 10 kilometer. Waktu air surut, pinggir air jauh ke tengah laut. Tetiba teringat soklan kuiz tv ‘Who Wants To Be A Millionaire’ dulu2 gitu. *Senyum lagik.

Pascanota. Pasal lampu yg rosak di Tower Satu. Kalo kat Menara Condong Teluk Anson lampu tak menyala atau rosak, haku pahamlah mungkin takdok bajet nak beli mentol fluorescent baru atau apek yg jaga menara lupa nak gi Tesco agaknye. *Ketawa.

28 thoughts on “UNDERSTANDING WAXING CRESCENT MOON

    1. Bulan sabit
      Yang jatuh dipelataran
      Bintang redup
      Tanpa cahaya gemintang
      Langkah tanpa arah
      Sesat di jalan yang terang
      Aku yang terlena dibuai pelukan dosa.. ehehe

  1. Cahaya bulan sabit itu sgt berseri dan ketara… langit itu hitam pekat, jelas tidak ada sebutir bintang pun yang kelihatan mengerdip….. kemana perginya ribuan bintang2 yg dulu menyerikan langit malam? Dulu masa aku kecik2 suka renung langit dan mengira bintang2 yg berkelip2..

  2. Bulan tu macam dekat aja di building tu. Kena pancing bulan tu. Ada penghuni ke blg petronas tu ke biar jadi tempat pigeons aja.

  3. en me org mana yerk? tadi tgok archieve lama ade pergi tenggaroh n pontian kan? btw tenggaroh tu tempat mak ayah saya,pontian tu tempat nenek saya๐Ÿ˜› hehe, bkt gmbir ni suami asal sini…. sekapal rupanya…

Comments are closed.