Search Results for: bali

53/365

Selama ini haku x tau kat tempat lain pown ader gunung Pulai uools. Sebab ituari haku ade comment kat blog orglen sbb gambar yg die tunjuk bukan Gunung Pulai spt yg haku kenal kat bakang umah orang tua haku. *Ketawa.

Gambar small water stream kat Gunung Pulai nih haku amik Sabtu petang. Masa nih ujan dah turun. Haku bawak payung dan dslr yg besar gedabak dgn tripod jugak.

Postnote: ingatkan kalo haku x ckp, korang leh gugel jer. *Ketawa. Iyalah, selain Johor, Gunung Pulai ada di Baling, Kedah. Yg kek seremban tu cuma Taman Sri Pulai jer. Maap erk kalo haku silap.

Gunung Pulai Recreational Park, Johor (not in Baling, Kedah)

berLari keLangit

Ari Ahad kelmarin. Pagi2, haku tembak sunrise kat Senai Airport. Ondway balik, haku teruja dgn mentari ditengah highway Senai Desaru yg lengang tapi menawan.

Senai – Desaru Highway, near Kong Kong

Petang, haku tembak sunset kat stesen Janaelektrik Sultan Iskandar pulak.

Sultan Iskandar Power Station, Pasir Gudang, Johor

45/365

Haku x update blog dua hari sbb letih melayan amoi2 bukit beruntong kat Nikonian Academy.

Amik kursus ‘Basic’ lagik. Gara2 nk ikut photographer gi Bali x lamer lagik. Baper banyak ‘lagik’ daaaa. *Ketawa.

Nikonian Academy, Kota Damansara

at the The Strands’ parking lot

42/365

Selasa petang haku merempit ke Nikon Service Center, Berjaya Times Square. Antar dslr nk cuci sensor (dlm bodi) dek kerenah habuk2 dust gitu. Enam poh hinggit kalo x bawak warranty card.  Dem.

Salam kengkawan yg selalu sudi singgah2 jenguk2 komen2 blog haku yg merapu nih.

Sebenarnya hari ini rasa nak menulis curahat lagik tentang perilaku manusia. Haku nikan penyelidik sosial.. *Ketawa.

Korang faham x apa maksud “Datang Tak di Jemput, Pulang Perlu Di hantar?”.. Ini bukanlah jampi memanggil hantu atau syaitonn.. *Ketawa lagik.

Gambar2 dibawah sekadar hiasan semata2 oke.

Nikon Service Center, Berjaya Times Square, KL

Haku nak bahaskan pasal tetamu yg x reti bahasa. Maksudnya dah la datang x dijemput lepas tu bikin onar, tetamu macam ini sudah semestinya perlu di tunjuk pintu balik agar blah cepat-cepat. Tapi itu hanya perumpamaan je. Bukan haku suruh korang pi halau tetamu korang bila korang x suka.. kannnns. Kita sebagai masyarakat Islam perlu meraikan tetamu malah masyarakat lain pun amat meraikan tetamu tapi sebagai tetamu kita perlu sedar akan tindakan diri agar orang sekeliling berasa selesa bila kita bergaul dengan mereka. Tetamu memang perlu diraikan.. tapi yg x bestnya bila tetamu pijak kepala tuan rumah. Rasa nak bagi penampar cap gajah je kannns.. Tapi kena sabar itu bukan tindakan yg berhemah. Kita ada tamadun dan peradapan. Jangan buat perilaku dengan mengunakan kepala lutut ye.

fishermen

Sebagai tetamu perlulah menjaga adat dan perilaku. Dan yg paling penting menjaga hati tuan rumah. Apa yg haku nak tulis ni bukan nak mengaibkan orang atau menjatuhkan air muka orang tapi sebagai pengajaran agar kita x membuat kes yg sama seperti yg haku tuliskan itu. Jika ingin merapatkan siratulrahim perhubungan mesti dijaga dengan baiknya. Kalau dah sang tetamu dan sang tuan rumah macam “tak ngam” mesti ada perasaan x puas hati pada pihak tertentukan. Bila dah x puas hati mesti rasa x gembira jika berjumpa lagi. Bila x gembira mesti rasa jauh hati dan bila dah jauh hati mungkin hubungan siratulrahim pun akan jauhhh jugakan..

a good place to test your lens

Jadi, sebagai tetamu (yg makan cili dialah terasa pedasnya) apa yg x perlu korang buat kalau bertamu rumah orang :

Janganlah komen2 lagik kalo komen korang tak kuar2 dalam blog haku nih.
Itupown tak paham ker.. Kahh?
Baper kali mau cakap daaaa.. aiyooo

a great lens for the money, but not in production anymore

InsyaAllah, rezeki secupak boleh jadi segantang..

Citer Ahad pagi semalam. Haku balik kampung umah bapakku. Kebetulan umah sudah dibanjiri air pd ari jumaat lagik. Tapi air sekejap jer surut. Sibbaik pondok buruk haku x kena banjir kali nih ~ sebab memang dah xdok. Haku dah robohkan. Dan haku sudah lamer ckp dgn bapakku, soh robohkan umah yg selalu dilanda banjir. Dan pindah ke kebun haku seberang jalan jer. Tapi bapakku bengkeng (mafhumnye: keras ati).

Ziarah pusara emak haku yg kepok pusara masih belum selesai terurus. Bapak pown malas nak gado2. Tapi haku x puas ati. Bukan gratis je soh org buat kepok. Ini bukan kes amal jariah, atau fardhu kifayah.

Citer psl gambar dibawah. Haku mmg nk tangkap gambar laman umah bapakku nih yg basah dan ujan sedang turun mencurah2 smlm. Sambil tangkap tiang lampu LLN (tepi jalan utama) yg masih menyala walopown waktu hampir 12 tengahari. Haku mmg nmpk mula2nye bapakku duduk ‘menongkrong’ (mafhumnye: mencangkung). Jadi lamer jugakla haku tunggu, last2 haku soh dia berlakon semula. Sibbaik orangtua haku nih jenis sporting. *Ketawa.

Dan ini bukan model berbayar jugak. Ahaks.

Kampung Sepakat Jaya (36 hours after flash flood waters subsided)

5/365

Ari Ahad kelmarin. Lepas antar aDm ke Sarawak (airport je) dan aTi ke Melaka (asrama je), haku terjah ke bandaraya bersejarah itu.

Tembak-tembak kat Pulau Melaka sudah. Thanx to aQi sbb temankan haku, walopown tak sepenoh hati masa.

Curahat. Haku baru jer tukar kamera dslr dari Canon 40D kepada Nikon D7000. Masih kamera jenis tahap pertengahan dan manyak mende yg haku masih belajar. Tapi ada malaun yg sudah bilang gambar haku amik blur macam pakai henfon cap ayam jak. Dan ada photographer yg belagak bilang, Nikon D90 yg dia pakai lagi better gitu. Sedih kannns. 😦

Tapi tak mengapa. Haku anggap itu sbg cabaran saja. Tuk kengkawan lainns yg selalu singgah2 jenguk2 komen2 (yg membina) photoblog haku yg merapu dan tiada apa2 inih, haku ucapkan ribuan timekaseh juga. Tq.

Masjid Selat Melaka

Postnote: Tambahan gambar budak nakal (yg suka baling2 iphone) baru masuk tadika cina.

Pulau Melaka, Melaka